Elektronische boeken

<>Elektronische boeken

Kan ik ook direct vanuit de Dolphin EasyReader app boeken bestellen? 

Het lenen van Elektronische Boeken kan alleen via de website van Passend Lezen. De elektronische boeken die je via de website van Passend Lezen besteld, komen automatisch op je boekenplank bij ‘Passend Lezen (Boeken)’ in de Dolphin EasyReader-app. Let op: alle boeken die je hebt besteld bij Passend Lezen staan op deze boekenplank, dus ook je bestelde gesproken boeken. 

Ik wil een Elektronisch boek bestellen, waarom lukt dat niet?

De mogelijkheid om deze titels te bestellen, wordt alleen gegeven aan leden die tot die exacte doelgroep behoren. Visueel beperkte kinderen/jongeren tot en met 17 jaar mogen gebruikmaken van deze titels. Neem contact op met de afdeling Klantencontact om de mogelijkheid te activeren om elektronische boeken te bestellen. 

Hoe lang is de uitleentermijn van Elektronische boeken? 

De uitleentermijn is 8 weken. Het maximum aantal elektronische boeken die je tegelijk op je boekenplank kunt hebben is 10. Na 2 maanden worden de boeken automatisch ingenomen. 

Wat moet ik doen wanneer de uitleentermijn verstreken is en ik mijn boek nog verder wil lezen? 

Het boek wordt automatisch ingenomen. Wanneer je het boek nog niet uit hebt, moet je het opnieuw bestellen.

Hoe kan ik een boek van mijn digitale boekenplank verwijderen?

Je kunt een boek op 2 manieren verwijderen:
1. Via je boekenplank in de Dolphin EasyReader-app. Wanneer je een boek aan het lezen bent, kun je rechtsboven klikken op de knop ‘Boek verwijderen-knop’ en dan heb je het boek verwijderd.
2. Je kunt het boek ook verwijderen op de website van Passend Lezen. Als je met je persoonlijke inloggegevens bent ingelogd, ga je naar ‘Mijn bieb’ en kies je voor ‘Boekenplank’. Bij ‘Boekenplank (digitaal)’ kies je voor de knop ‘Verwijderen’ bij het boek dat je wilt verwijderen. Het boek is dan ook automatisch verwijderd uit de EasyReader-app. Soms moet je het boek op beide boekenplanken verwijderen. 

Hoe kan ik zien wanneer een boek van mijn digitale boekenplank wordt verwijderd?

Dit kun je zien bij de boekgegevens op je boekenplank in de Dolphin EasyReader-app bij ‘Verloopt’ of bij de Boekenplank (digitaal) in Mijn Bieb op de website van Passend Lezen.

Ik heb een Elektronisch Boek besteld maar ik zie EPUB staan, wat betekent dit?

Een elektronisch boek is een digitaal boek in het EPUB-formaat.

Wat is het verschil tussen een elektronisch boek en een karaokeboek?

Een karaokeboek is een combinatie van tekst en een menselijke stem, het oorspronkelijke gesproken boek. De tekst van het boek en de audio van het gesproken boek zijn aan elkaar gekoppeld. Bij een elektronisch boek gaat het alleen om tekst. Je kunt het boek lezen vanaf het beeld, met de brailleleesregel of de stem van de Dolphin EasyReader-app. De stem is een elektronische stem die de tekst voorleest. 

Hoeveel ruimte op mijn tablet heb ik nodig om een boek te kunnen downloaden? 

Dit ligt aan de omvang van het boek. De grootte van het boek kun je terugzien bij de boekgegevens in de Dolphin EasyReader-app.

Moet ik per sé verbinding hebben met internet om mijn boek te kunnen lezen? 

Nee, wanneer je het boek hebt gedownload op je tablet of smartphone kun je het boek ook offline lezen. Voor het downloaden van het boek heb je wel internet nodig. 

Kost een lidmaatschap bij BPL geld? 

Een lidmaatschap voor iedereen onder de 18 jaar is gratis. Ben je 18 jaar of ouder? Dan betaal je 30 euro per jaar. 

Hoe word ik lid bij BPL?

Inschrijven gaat gemakkelijk via het online inschrijfformulier. Deze vind je op de pagina: www.passendlezen.nl/lid-worden. Kies voor ‘ik wil lid worden’ als je zelf gebruik wil maken van Passend Lezen of als je iemand anders inschrijft, bijvoorbeeld een kind, een ouder, een client of een leerling. Ben je werkzaam bij een (zorg)instelling, bibliotheek of school en wil je de organisatie inschrijven? Kies dan voor één van de andere drie opties die op dezelfde pagina staan. Kom je er online niet uit, dan kun je ook telefonisch contact opnemen met de afdeling Klantencontact via 070 - 338 1500 om je in te schrijven.

Is het gebruik van de Dolphin EasyReader-app gratis?

De Android en IOS versie van de EasyReader-app kun je kosteloos downloaden. De Windows app is niet gratis.

Waarom wordt mijn boek met een raar Engels accent voorgelezen? 

Waarschijnlijk staat je taal in dit geval nog ingesteld op Engels i.p.v. Nederlands. Dit kun je aanpassen bij de audio instellingen, in de handleiding van elektronische boeken staat beschreven hoe dit werkt. Klik hier voor de handleiding.

Waarom worden Engelse woordjes zo vreemd uitgesproken? 

Je standaard taal is waarschijnlijk ingesteld als Nederlands en daardoor worden deze Engelse woordjes niet als Engels herkend en uitgesproken. Stel, in het geval van een Engelstalig boek, de juiste taal in. 

De Dolphin EasyReader-app geeft aan dat ik moet betalen voor het gebruik van een Nederlandse stem. Maar dit is toch gratis?

De Dolphin EasyReader-app is gratis te downloaden en in gebruik. Heel soms komt het voor dat EasyReader aangeeft dat de Nederlandse stem niet (gratis) beschikbaar is. Vanuit EasyReader is hiervoor de volgende oplossing en verklaring geboden: Op Android apparaten staat niet altijd de juiste driver ingesteld voor tekst to speech. EasyReader gebruikt deze drivers om de stem aan te sturen. Om de Nederlandse stem te gebruiken moet de instelling van schermlezen aangepast worden naar de Google TTS driver. Dit kun je op de meeste apparaten vinden onder toegankelijkheid. 
Instellingen / Toegankelijkheid / Schermlezer of Spraakuitvoer / Tekst naar spraak of Taal. Voorkeursengine/ (Voorkeursengine) 

Hoe kan ik contact opnemen met Dolphin EasyReader-app over de gratis app? 

Zoek je contact met Dolphin voor vragen over de gratis app? Je kunt de supportafdeling bereiken via het volgende mailadres: inapp@yourdolphin.com

Kan ik ook elektronische kranten en tijdschriften lezen via de Dolphin EasyReader-app?

Nee, dit is niet mogelijk. Elektronische kranten en tijdschriften kun je alleen lezen via de leesmap in de Daisylezer-app.  

Terug naar veelgestelde vragen